Prijsvragen
Prijsvragen worden vaak door uitgezet om meer aandacht voor bepaalde bedrijven of merken te genereren. Veelal heeft de vraag of opdracht die vervuld of ingevuld dient te worden een koppeling met het desbetreffende bedrijf of merk. Vaak wordt er een beroep gedaan op je creativiteit. De bekendste prijsvragen zijn nog steeds de 'maak de slagzin af'. Vervolgens moet je een originele zin verzinnen waarin je bijvoorbeeld uitlegt waarom je een bepaald merk of product gebruikt.
Waar prijsvragen te vinden zijn
Prijsvragen zijn uiteraard online te vinden. Veel merken en bedrijven hebben een prijsvraag op hun site staan, en vooral online magazines doen veel met winacties en prijsvragen. Enkele websites die deze prijsvragen voor je op een rij zetten zijn:
Vaak hoef je alleen een gemakkelijke vraag te beantwoorden. Ook offline zijn zeker prijsvragen te vinden. Veelal wordt er dan wel een tegenprestatie gevraagd. Zo komt het vaak voor dat je een prijspuzzel dient te maken, bijvoorbeeld in een krant of tijdschrift. De oplossing kun je dan doorbellen of op een ouderwetse briefkaart zetten en opsturen naar de redactie.
Winacties op Facebook
Door de opkomst van sociale media zijn de prijsvragen op facebook ook steeds bekender geworden. Aangezien het de bedoeling is dat er een groot publiek bereikt dient te worden, is het vaak noodzakelijk om de prijsvraag te delen op je timeline. Hierdoor kunnen jouw vrienden de prijsvraag of winactie ook zien, waardoor het bedrijf veel exposure krijgt. Als tegenprestatie maak je kans op een leuke prijs.
Fulltime prijswinnaars
Je zou het niet zeggen, maar er zijn echt mensen die van 'prijzen winnen' hun full time baan hebben gemaakt. Dagelijks vullen zij meerdere prijsvragen in. De meeste lopen uiteraard op niets uit, maar doordat ze er zo veel invullen, winnen ze toch erg vaak iets. Dit kan iets kleins zijn, maar het is ook regelmatig voorgekomen dat er complete cruisevakanties, auto's en fikse geldbedragen met een aantal nullen worden gewonnen.